woensdag 17 april 2002


Beauty is in the eye of the beholder


De foto is helaas niet langer beschikbaar.Delft - Als kinderen deden we vaak het spelletje “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet”. Later werd het een favoriet op lange autoreizen. Door te raden naar hetgeen de ander zag en beschreef, kwam je er dan achter. Of niet. De maker van dit plaatje gaat er vanuit dat de consumptie van alcohol ook invloed heeft op de waarneming. Het is ongetwijfeld juist. Maar de uitdrukking die de Engels gebruiken “Beauty is in the eye of the beholder” is ook zeker waar. Mooi en lelijk zijn relatieve begrippen. Ik ben nog nooit een moeder of oma tegen gekomen met een kinderwagen, die tegen je zei:” Kijk eens naar mijn lelijke kindje.” Het enige dat ik hoor is: “Het is niet omdat ik nu de oma ben, maar geef toe het is toch een absolute schoonheid”. Kijk in mijn geval klopt het. Mijn kleinkinderen zijn schoonheden. En dat zeg ik niet omdat ik de opa ben. De foto’s op deze site bewijzen het steeds opnieuw. Maar ik zie ook wel eens kindjes waarbij de trotste opmerking van een (groot)ouder niet klopt. En juist voor die mensen geldt de Engelse zegswijze.