maandag 3 oktober 2011

Op zijn gemak in brons

Malaga – Wandelend over de Plaza de la Marina in Malaga worden mijn echtgenote & ik plots geconfronteerd met een standbeeld van de beroemde Deense auteur Hans Christian Andersen. De bronzen Deen zit heel ontspannen op een bankje. Uit de tas naast hem steek nog net het kopje van een eend. Het is natuurlijk een verwijzing naar een van zijn beroemde verhalen. Ik vind het een heel uitnodigend beeld. De Deense schrijver zit als het ware klaar om je een sprookje voor te lezen. Er is nog plaats naast hem en daar mag je gaan zitten om te luisteren. Veel toeristen gaan op de uitnodiging in en nemen even plaats naast hem. Het werk van de beeldhouwer Jose María Córdoba is een van de meest gefotografeerde standbeelden van de Spaanse stad.
De Deense Koninklijke familie gaf opdracht voor het vervaardigen van het bronzen beeld. Het werd onthuld in 2005. Ik weet het niet zeker, maar dat zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de viering van de tweehonderdjarige geboortedag van de beroemde Deen. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat Andersen Malaga in oktober 1862 bezocht. Hij maakte een culturele tour en deed daar later verslag van in zijn boek ´In Spanje´. De Scandinavische sprookjesschrijver was gefascineerd door de schoonheid van Malaga en de gastvrijheid van de mensen in de stad. Hij schreef: “In geen enkele andere stad in Spanje voelde in me zo gelukkig en op mijn gemak als in Malaga”. Dat is ook aan het standbeeld te zien.

Geen opmerkingen: