dinsdag 11 oktober 2011

Dali in Torremolinos

Torremolinos – In juli 2006 bezocht ik samen met Ad de Kelvingrove Art Gallery in Glasgow. We hadden onze veertiendaagse whisky trail door Schotland onderbroken en waren naar dit schitterende monumentale Edwardiaanse gebouw gekomen om het beroemde schilderij van Dali te zien: Christ of St. John of the Cross. Het is een schilderij dat een onuitwisbare indruk maakt op de beschouwer. Het is een kunstwerk dat je nooit meer vergeet. Het opmerkelijke van het schilderij is het gezichtspunt. Je kijkt als het ware door de ogen van de vader naar zijn zoon aan het kruis. Mijn bezoek aan dit museum en het schilderij van Dali schoten me te binnen toen ik zondagmiddag met Corien over de Avenida Isabel Manoja in Torremolinos wandelde. Boven een winkel in regionale producten zag ik deze enorme schildering. Waarom het gigantische schilderij hier is aangebracht werd me niet duidelijk. De veelzijdige schilder Salvador Dali was natuurlijk een Spanjaard, maar of hij iets had met Torremolinos is me niet duidelijk geworden. Het origineel werd geschilderd in het begin van de jaren vijftig, maar is wel geïnspireerd op een tekening van een Spaanse monnik. Het schilderij heeft dus duidelijke Spaanse wortels. Misschien is dat voor de schilder van dit werk de reden om zich te laten inspireren.

Geen opmerkingen: