vrijdag 28 oktober 2011

Het ijkpunt

Cochem – Op een van de bruggen over de Moezel in Cochem staat op de stenen reling een geel kruisje. Ik heb mijn fototoestel precies bovenop dit kruisje gezet en deze foto gemaakt.

Niet vanwege het uitzicht, maar om te controleren of de GPS-gegevens van mijn fototoestel in orde zijn. Het gele kruisje is namelijk een ijkpunt. Op een bord tegen de reling staat vermeldt wat de lengte- en breedtegraad zijn die bij dit kruisje horen. Die kun je dan checken met de coördinaten die je eigen toestel geeft. Als je binnen een foutmarge blijft van 20 meter is het in orde. Mijn toestel zat er 0,6 seconden naast en dat is omgerekend in meters iets minder dan 15 meter. Een conclusie die tot tevredenheid leidt. Waarom Cochem deze service biedt, werd mij niet duidelijk. Maar het is een aardige geste en dat waardeer ik.

Geen opmerkingen: