donderdag 4 december 2008

Met de piek op pad


Trek ten strijde met de Sinterklaaspiek.Delft – Als ik de media mag geloven vieren dit jaar meer Nederlanders dan ooit het Sinterklaasfeest. Alsof het niet slecht gaat met onze economie kopen we weer meer dan vorig jaar. We trekken ons geen (kerst)bal aan van al die slechte berichten over de economie, want ook de Kerst begint weer vroeger dan voorgaande jaren. De feestelijke versiering in de straten en de winkelcentra is helemaal geïnspireerd op Kerst en niet op de goedheiligman. Slechts hier en daar duikt een na morgen snel weg te halen als Zwarte Piet aangeklede etalagepop op in het straatbeeld. Weken geleden zag ik na terugkeer uit Mallorca op Schiphol al kerstlampjes branden. Ik ben overigens niet de enige landgenoot die het opviel. Het Amsterdamse reclamebureau ‘Being There’ schrok zich ook een hoedje van die vroege kerstuitingen. Daarom gingen zij de strijd aan met de vroege kerst door een gratis Sinterklaaspiek ter beschikking te stellen. Iedereen die wilde helpen in de strijd tegen de groeiende invloed van de Kerstman kon bij het reclamebureau een gratis piek bestellen voor de kerstboom. Het idee was om als je voor zes december een opgetuigde kerstboom zag staan de kerstengel in de top om te ruilen voor de Sinterklaaspiek.
Steun Sint en plaats de Sinterklaaspiek.

Omdat ik mijn taak als verdediger van de goede Nederlandse tradities zeer serieus neem, ging ik op pad met mijn gratis sinterpiek. De kerstbomen die ik zag, bevonden zich helaas op onbereikbare plaatsen. Hoog boven de flanerende mensen in een winkelcentrum of in de etalage van een lingeriezaak. Omdat ik mij met mijn piek niet tussen de schaars geklede damespoppen durfde te begeven, moest ik afdruipen. Mijn goedheiligpiek is daarom nog steeds geheel maagdelijk. Ik heb mijn ongebruikte piek in lichte paniek weggegeven. Een klein jongentje zag me er mee scharrelen rond de lingerie-etalage en begreep mijn bedoelingen niet. Om een scène te voorkomen, gaf ik de piek snel cadeau. Ik ben niet geschikt voor de sintguerrilla.

Geen opmerkingen: