dinsdag 23 december 2008

De boom staat


Delft – De kerstboom staat. Gistermiddag hebben Dieuwertje, Nienke en ik er eentje gekocht. De koop was snel beslist. Nienke liep snel door de voorraad kerstbomen van de verkoper tot ze helemaal achter aan een boom vond van haar keus. Hij was gemeten naar de instructies die ik van het thuisfront had meegekregen iets te groot, maar hij stond wel stevig in een emmer. Die emmer was de andere voorwaarde waaraan de kerstboom moest voldoen.

We behoefden niet lang te zoeken. Deze boompjes waren allemaal te klein, volgens Nienke en Dieuwertje.

Een kerstboom die voldoet aan vijftig procent van de van tevoren geformuleerde wensen, is een vondst. We maakten er dus geen woorden meer over vuil en vroegen de verkoper de boom voor ons in de auto te laden. De boom paste maar ternauwernood in de auto. Het optuigen van de boom heb ik overigens alleen moeten doen. Daar waagden de kleine dames zich niet aan. Het bleef bij aanwijzingen. “Eerst de lichtjes”, instrueerde Nienke. Toen ik dacht klaar te zijn, wees Dieuwertje: “Daar moet nog een rode bal”. Maar ik geloof dat ze nu wel tevreden zijn.

Geen opmerkingen: