donderdag 5 juni 2008

Niet aanvoelen, maar aanvallen

Euro 2008.Helmond – Aanvankelijk had ik de indruk dat het met de oranjegekte dit keer wel mee zou vallen. Maar ik had het mis. Het duurde wat langer voor het opgang kwam, maar nu slaan we toch weer op de gebruikelijke manier door in de aanloop naar een grote toernooi. Niet alleen de straten en de mensen worden versierd, ook de bedrijven willen met behulp van oranje hun producten aan de man brengen. Uit een onderzoek – dat werd uitgevoerd in opdracht van Landal GreenParks – blijkt dat de helft van de Nederlanders helemaal niet blij is met de versierde straat, het oranjecafé en de verkoopacties in de supermarkten. Veel mensen gaan juist in de komende voetbalweken op vakantie. Kennelijk zijn dat de ongevoelige types. Mensen die oranje niet aanvoelen.

Gelukkig is er bij mij in de straat niets aan de hand.tekst hier.

Trouwens niet alleen de straten en de winkels kleuren weer oranje. Ook de kranten verkleuren. De adverteerders weten dat het bereik van de kranten bij grote sportevenement hoger is en zorgen voor inhaakadvertenties. Mee liften op het succes van oranje, heet dat in de marketing. Het geldt niet alleen voor de advertentieafdeling, ook de redactie wil geen oranjenieuwtje missen. Alles wat ook maar enigszins met voetbal te maken heeft, is ook ineens groot nieuws. Zo meldt de krant dat de relatie tussen bondscoach Marco van Basten en zijn goede vriend Johan Cruijff is bekoeld. Ach, ach, ach, de twee telefoneren niet meer. Ook al twee van die gevoelsmensen. De meeste voetballers zitten trouwens in de knoop met hun gevoelens. De aanvaller kust de keeper voor de wedstrijd op de kruin, een ander spuugt drie keer over zijn linkerschouder, heel veel voetballers kussen het gras of stappen eerst met hun ‘goede’ been op de grasmat. Er worden meer kruisjes op het veld geslagen dan in de kerk. De keeper slaat een kruisje als hij de bal tegenhoudt en de spits juist als hij raak schiet. Voor een strafschop wordt genomen slaan ze allebei een kruisje. Dat heft mekaar dan weer op natuurlijk.

 De tijd van aanvoelen is voor bij, nu moeten we aanvallen.

Ook op ODD ontkomen we niet aan het oranje gevoel. Ik behoefde voor een fotootje niet te zoeken naar versierde huizen. In de supermarkt zagen Els en Corien zelfs rood-wit-blauw geverfde plantjes. Je mocht er niet aan voelen stond er bij. Dat ben ik met de supermarkt eens. De tijd van aanvoelen is voorbij, nu moeten we aanvallen.

Zie jij bij jouw in de buurt ook een leuk voorbeeld van de oranjegekte stuur dan even een plaatje naar ODD.

Geen opmerkingen: