zaterdag 28 juni 2008

Bergstadtfest Freiberg

Freiberg – Sinds gisteren verblijven Corien & ik acht dagen in de Duitse stad Freiberg. We zijn hier in het kader van een uitwisselingsreis. De eerste twee dagen nemen we deel aan het 23ste Freiberg Bergstadtfest. Dat duurt het hele weekend. Gisteravond vond de kroning plaats van de Bergstadtkönigin. Aansluitend was er op vier podia een jazzfestival. Zowel zaterdag als zondag komt daar dan ook het Wein, Weib und gesang-podium bij. Ik heb begrepen dat die festiviteiten allemaal in een wat ze hier noemen ‘gemütliche atmosphäre’ plaatsvinden. Daar kan ik me nu al van alles bij voorstellen. In het programma lees ik dat een van de activiteiten wordt omschreven als de ’biermijl’. Het heeft te maken met het proeven van alle lokale, maar ook internatiobale biersoorten waar men hier graag van geniet. En als een goede gast heb ik besloten maar gewoon mee te doen met alle lokale tradities en gewoonten. De rest van het programma heb ik nog niet bestudeerd. Dat ligt nog op onze hotelkamer.

De feestelijkheden.

Ook vandaag doen we mee aan de feestelijkheden. Een van de hoogtepunten morgen is een optocht door de stad. Ruim 500 deelnemers aan de Berg- und Hüttenknappschaften trekken in optocht door de stad. De dag wordt afgesloten met een vuurwerk dat Barockfeuerwerk heet. Er gebeurt zoveel dat ik niet weet of ik volgende week in de gelegenheid ben om gedurende ons verblijf in Freiberg nieuwe stukjes op ODD te zetten.

Geen opmerkingen: