zaterdag 14 juni 2008

The Curtis Collection

Tony Curtis.Londen – De inmiddels 83-jarige Amerikaanse filmster Tony Curtis begon in de jaren zestig aan een tweede carrière als schilder. Het Amerikaanse icoon, die in meer dan 140 films speelde, deed ook dat met veel enthousiasme. Hij is nu dan ook heel succesvol als schilder. Zijn schilderijen brengen vaak meer dan $50,000 per stuk op. Zijn schilderijen hangen in bekende galeries in Las Vegas, Londen, Parijs en New York. Het bekende Metropolitan Museum in Manhattan heeft werk van hem in de collectie opgenomen.

Curtis had dit jaar in april en mei een verkooptentoonstelling in Harrods, het luxe Londense warenhuis van Al-Fayed. Een mooie gelegenheid om eens even een kijkje te nemen. Terwijl de rest van mijn gezelschap zich vermaakte op de beroemde speelgoedafdeling van het chique warenhuis, liep ik even over de tentoonstelling.


DeAmerikaanse schilder Tony Curtis had dit jaar in april en mei een verkooptentoonstelling in Harrods, het luxe Londense warenhuis van Al-Fayed.

In de catalogus las ik waarom Curtis schildert: “Being a succesful painter makes me feel good, that’s it.” Ach, als je maar een reden hebt. Curtis werkt voornamelijk met acrylverf. Ik vind dat heel goed bij hem passen. Het is immers nogal avontuurlijk om met een dergelijke sneldrogende verf te werken. Je moet goed weten wat je doet en in welke volgorde. Curtis heeft waarschijnlijk ook voor deze verf gekozen omdat hij op bijna alles wat ik van hem zag gebruik maakt van de impastotechniek. Met de sneldrogende verf creëert hij zeer realistische effecten.


2 glasses, 1 bottle.

Het schilderij “2 glasses, 1 bottle “ dat hierboven is afgebeeld, mocht ik meenemen voor 14000 pond (ruim 16000 euro). Hoewel het een goed voorbeeld is van de manier waarop Curtis zijn onderwerp behandelt, heb ik het toch maar laten hangen. Het leek me wat lastig meenemen in de ondergrondse.

Geen opmerkingen: