maandag 2 juli 2007

Kunst van de overkant


Den Haag – Den Haag Sculptuur viert haar tiende verjaardag met een tentoonstelling over hedendaagse Australische en Nederlandse beeldhouwkunst. Een wellicht voor de hand liggende keus om dat dit jaar geheel in het teken staat van 400 jaar vriendschappelijke betrekkingen tussen Nederland en Australië.
Koningin Beatrix opende de tentoonstelling begin juni onder grote belangstelling van vooral toevallige passanten. De populaire manifestatie, die nog tot 9 september is te bezichtigen, wordt, denk ik vooral bekeken door toevallige passanten. Binnen- en buitenlandse toeristen die een dagje Den Haag doen, stuiten op het Lange Voorhout en omgeving op de bijeengebrachte hedendaagse Australische en Nederlandse kunst.

 Het meest in het oog springende kunstwerk is de grote fiberglas ‘White Ape’ van de Australische kunstenaresse Lisa Roet.

Corien & ik waren gistermiddag niet toevallig op het Lange Voorhout. Wij wilden de openluchttentoonstelling die als thema heeft 'De Overkant/Down Under' graag zien. Wij liepen als museumbezoekers in een heerlijk zonnetje inspecterend, keurend, en vooral genietend langs de collectie kunstvoorwerpen.
In de afgelopen tien jaar zijn al heel wat – 317 zegt de organiserende stichting –
beelden naar Den Haag gehaald en gratis onder de blote hemel aan iedereen getoond. Aanvankelijk werden kant-en-klare exposities uit het buitenland gehaald, maar sinds een jaar of vijf stelt men de tentoonstellingen zelf samen.

Het mag geen naam hebben.

Het meest in het oog springende kunstwerk is de grote fiberglas ‘White Ape’ van de Australische kunstenaresse Lisa Roet. Ze won er elders in de wereld al prijzen mee.
Het past naar onze smaak prima bij het uitgangspunt van de jubileumtentoonstelling: avontuur en het verlangen naar het onbekende. We zien dat de keuze van de beelden heel eigentijds is. In hun drang om toevallige voorbijgangers met eigentijdse kunst te confronteren waar ze anders niet zo snel naar zouden gaan kijken, is de samensteller hier en daar een beetje doorgeschoten. Ik krijg altijd een beetje jeuk op mijn rug als een kunstenaar zijn werk ‘Untitled’ noemt. Als je het zelf al niet weet, hoe moeten wij dan weten waar we naar kijken. Het billboard van de in Australië wonende Canadees Callum Morton dat aan de rand van de rijbaan van het Lange Voorhout is geplaatst, zal heel wat mensen niet eens opvallen als kunstwerk.

De voorkant of de achterkant van het kunstvoorwerp dat geen naam heeft.

Dat hangt er een beetje vanaf op welke manier je er langst loopt. Aan de ene kant zijn de vrolijk geverfde planken nog wel als kunst te herkennen. Aan kant van de tentoonstelling, de kant waar de bezoekers lopen, ziet het er uit als een vernield hek langs een bouwput. Maar het is een uitschieter. Er werken 37 kunstenaars aan de tentoonstelling mee. Er is dus voor elk wat wils. Bovendien zijn van veel van de deelnemende kunstenaars ook werken te zien in Haagse musea en het Atrium van het stadhuis.

Geen opmerkingen: