zaterdag 21 juli 2007

Een wit voetje in Trier


Luxemburg – Het groothertogdom Luxemburg is ongeveer zo groot als de provincie Drenthe en de gelijknamige hoofdstad telt ongeveer net zoveel inwoners als Helmond. Toch is het kleine groothertogdom dit jaar de culturele hoofdstad van Europa. De stad is dat samen met het Belgische Wallonië, het Duitse Saarland en Rheinland-Pfalz en de Franse Lorraine-streek. Verspreid over deze landen vinden tal van tentoonstellingen, concerten, voorstellingen en dansproducties plaats. Grote blauwe elanden (of zijn het edelherten) herinneren de voorbijgangers daaraan.

 Grote blauwe elanden (of zijn het edelherten) herinneren de voorbijgangers eraan dat Luxemburg de culturele hoofdstad van Europa is dit jaar.

In 1995 was de stad ook al eens culturele hoofdstad van Europa en ook toen trokken veel mensen, met name in de stad zelf, de wenkbrauwen op. De stad Luxemburg heeft nu niet bepaald een grote reputatie als cultureel centrum. Het heeft meer een zakelijk imago. Het staat bekend als het land van de fiscale en juridische instellingen.

 De kopie van de voet de Romeinse keizer Constantijn is erg geliefd bij de kinderen om op te spelen.

In Trier, een van de deelnemende steden, is door het Rheinische Landesmuseum een tentoonstelling over keizer Constantijn de Grote georganiseerd. In deze Duitse stad werd de Romeinse keizer Constantijn in 307 na Christus tot imperator uitgeroepen. Om de mensen op te roepen de expositie, waarvoor bruiklenen uit het Vaticaan, het Louvre, British Museum en het Capitolijns Museum in Rome overkwamen, te bezichtigen staan op diverse plekken grote voeten in de stad. De voeten zijn twee meter lang en 1,50 meter hoog. Het is een van de grootste marmeren voeten uit de oudheid. De voet was een onderdeel van een twaalf meter hoog zittend beeld van keizer Constantijn de Grote. De voet, het hoofd en andere fragmenten van het beeld bevinden zich in het Capitolijns Museum in Rome. De voet werd met een 3D-lazerscanner afgetast en natuurgetrouw gekopieerd. Ze staan op diverse plaatsen in de stad en zijn erg geliefd bij de kinderen om op te spelen. Het hoofd is ook gekopieerd. Dat is te zien op de tentoonstelling. Wij hadden helaas geen tijd voor de tentoonstelling.

 Les enfants à l’atelier. Joseph Kutter schilderde het in 1936-38. Het behoort tot de collectie van de bank BNP Paribas in Luxemburg.

We hadden wel tijd voor een bezoek aan het nationaal museum in Luxemburg. Daar was een overzichtstentoonstelling georganiseerd van werk van Joseph Kutter (1894-1941). De enige moderne kunstenaar van enige betekenis die Luxemburg heeft voortgebracht. Kutter studeerde aan de Academie in Munchen. Hij leerde daar het Duitse expressionisme kennen. In het begin van deze eeuw maakte de schilder naam met zijn typisch Luxemburgse stads- en vergezichten. Daarin zijn de eerste expressionistische trends te ontdekken. Hij vertaalde eenvoudige onderwerpen met behulp van licht en dramatische kleuren. Wij troffen het dat zijn werk, dat heel veel in particulieren handen is, nu bij elkaar was gebracht.

Geen opmerkingen: