dinsdag 15 april 2003


On the Write Tracks


Rochester – Sevenoaks was onze opstapplaats voor Londen in de tijd dat we in Hastings of een andere kustplaats vakantie vierden met de kinderen. We parkeerden in de buurt van het station en reisden het laatste stuk per trein naar de Britse hoofdstad. We zagen nooit veel van Sevenoaks. Ik herinner me nog wel dat de trein op de terugreis vanuit Londen altijd erg vol was. Het is een forensenplaats voor mensen die in Londen werken. We waren nooit in de gelegenheid om Knole House, een enorme mansion uit de 15de eeuw, te bezoeken. We reden er voorbij op weg naar het station. Het is vanaf de weg ook niet te zien. Het ligt verborgen achter het hek tegenover de kerk. Vorige week bezochten we het dan eindelijk. Eenmaal door het hek reden we via de glooiende heuvels naar het huis. Tussen de bomen zagen we groepen herten. Ik weet niet erg veel te melden over het huis. We brachten ook maar een kort bezoek aan het huis. We liepen slechts een korte route door het huis.

Het originele manuscript van Orlando

We begonnen de rondgang in de Great Hall. Daar vond ik ook meteen het interessantste item in het huis. Het is het originele manuscript van Virginia Woolf’s Orlando. Zij schonk het manuscript aan haar vriendin Vita Sackville – West. Fotograferen mocht aldus een bordje in de hal niet, maar ik maakte toch een foto van het manuscript en de Great Hall. Zo werd ons verblijf in Engeland deze keer een tochtje langs plaatsen waar schrijvers hun sporen hebben achtergelaten.