maandag 21 april 2003

Liefde, aandacht en veel uitleggen


Rochester – Het trainen van dieren is een beroep dat niet voor iedereen is weggelegd. Je hebt er speciale gaven voor nodig. Over die gaven beschikt Paul Bywinckel. Ik ontmoette hem onlangs in Rochester in een dierenwinkel. Hij had zojuist een zak met nootjes aangeschaft voor zijn eekhoorntje Speedy. Ik herkende hem meteen. Vorig jaar sprak ik hem al eens op een waterbootshow in Londen waar hij een demonstratie gaf met zijn waterskiënde eekhoorn. Een hele ongebruikelijk act. ”Doe je het nog steeds?” vroeg ik hem.
”Ach het lijkt moeilijker dan het is” haalde Paul zijn schouder op.
”Ik vind het heel knap als je een eekhoorntje kunt leren waterskiën”, prees ik hem.

Speedy

Paul propte het zakje nootjes in zijn zak ”Het is net als met een huwelijk” lachte hij hardop. ”Je geeft een hoop liefde, heel veel aandacht en je legt het eindeloos uit.”
Ik gaf hem geen gelijk en heus niet alleen omdat Corien naast me stond. Trouwens Speedy is eigenlijk Speedy Five. Hij begon met het trainen van zijn eerste eekhoorntje in 1979 en begon steeds na het overlijden van een diertje weer opnieuw. Eekhoorntjes worden kennelijk niet oud.