zondag 27 april 2003


Begin de dag met een eitje


Dit keer maar één eitje voor het ontbijt?Butley – In Suffolk woont in het kleine plaatsje Butley de gepensioneerde mevrouw Freda Smith. Zij is inmiddels 73 jaar en eet nog elke dag een vers eitje van haar eigen kippen. Ze heeft er tien, die in een ren achter haar huis lopen. Afgelopen woensdag vond ze een giga-ei in de ren. ”Ik kon m’n ogen niet geloven. Het ei is beduidend groter dan de eieren die ik normaal raap”, vertelde de gepensioneerde schoolkokkin. Ze heeft op de school waar zij de maaltijden verzorgde voor de leerlingen heel wat eieren gebakken en gekookt. Nog nooit zag ze zo’n grote. Toch is het ei nog niet groot genoeg voor The Guinness Book of Records.
De buren van de Freda denken er anders over. ”Freda is het slachtoffer van een kwajongensgrap. Het ei heeft dezelfde kleur en grote als een ganzenei. Het is in deze tijd van het jaar niet zo moeilijk om daar aan te komen,” vertelde de buurman. Freda lacht met hem mee, maar is er wel van overtuigd dat het ei van een van haar kippen is. ”We zullen het ei binnenkort op moeten eten, anders bederft hij. Ik ben benieuwd hoeveel dooiers er inzitten. Ik zal een heleboel toast nodig hebben om het ei op te doen”, meent ze glunderend.
Ik wens alvast haar smakelijk eten.