zondag 6 oktober 2002

Geheimzinnige graancirkel in Kew Gardens


”Klik
Londen – Er is een geheimzinnige graancirkel in de beroemde botanische tuin van Kew Gardens opgedoken. De cirkel heeft overigens heel toepasselijk in een bloemmotief. Slechts één nachtje hadden de vandalen nodig om het tarweveld voor oogsten ongeschikt te maken. Het oogsten stond voor de volgende dag gepland
Ik sprak Mary erover. Zij komt er nogal eens. Ze vertelde me:”It's caused quite a stir. They don't know how it got there."
Er duiken per jaar over de hele wereld duizenden van deze raadselachtige cirkels op. Er zijn mensen die ze toeschrijven aan grappenmakers. Er zijn ook mensen die geloven dat ze een boodschap van buitenaardse wezens zijn. Ik behoorde tot de eerst groep. Er wordt een krant uitgegeven over dit soort fenomenen: the Fortean Times, journal of the strange and unexplained. De baas van dit blad heet David Sutton. Een aardige man die ik in Engeland wel eens heb ontmoet. Hij heeft ook al last van de grappenmakers. "We do know for a fact that people make them as forms of art or for a prank," vertelde hij ooit tijdens een borrel in de bibliotheek in Kingston upon Thames. "That tends to make us sceptical that extra-terrestrial beings or magnetic forces are responsible," gaf hij daar toe. Ik zet de graancirkels in het rijtje bij het monster van Loch Ness en de verloren stad Atlantis. De cirkels duiken pas de laatste twintig jaar regelmatig op. Toch blijft er steeds weer belangstelling voor. Dat heeft dit jaar wellicht ook te maken met het succes van de film “Signs”. Hoe het ook zij David is het nog niet helemaal met me eens dat hier in ieder geval niets geheimzinnigs aan de hand is. Hij vertelde me aarzelend:”At the end of the day I can't really categorically say there's no mystery there."

Geen opmerkingen: