vrijdag 18 juli 2003

Karakterkar


Els aan het stuur en Ad er naast. Op de achterbank Marlotte, Anne-Sofie en Jolijn. Gemert – Tussen 1965 en 1975 werden jaarlijks meer dan een miljoen kevers verkocht. Financieel dus een hoogtepunt, jammer dat technisch toen wel het eind van het concept was bereikt. Er kwamen veiligheidseisen, milieueisen en – de schok van de oliecrisis maakte dat overduidelijk – de noodzaak van een zuiniger motor. Toen in 1974 de Golf op de markt kwam, duikelde de productie van de kever dramatisch en in 1978 werd in Duitsland de productie gestopt. Alleen lagelonenland Mexico hield het nog tot dit jaar vol. Toen ik van de week dit fotootje kreeg toegestuurd door Pieter Jan begreep ik wel meteen waarom deze klassieker vooral door veel vrouwen aantrekkelijk wordt gevonden. Wat vroeger lelijk was heet tegenwoordig karakter. Een auto die je op driehonderd meter al direct herkend beschikt of een forse dosis karakter. Dat heeft de auto gemeen met andere langlopende karakterkarren. De Landrover Defender (sinds 1948), de Mini (sinds 1959) en de Porsch 911 (sinds 1964). En zeg nou zelf in dat rijtje past toch perfect de Volkswagen Kever.


Geen opmerkingen: