donderdag 19 juni 2003

In het voetspoor van Andersen


Het geboortehuis van de Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen Odense – Corien & ik bezochten het huis waar de sprookjesschrijver Hans Christian Andersen 198 jaar geleden (over twee jaar barst er een feest los) werd geboren. Het huis in de Hans Jensens straat is ongetwijfeld het meest bezochte in Odense. Jullie kennen natuurlijk het verhaal van de droevige en armoedige jeugd van de schrijver. Dat wordt hier prachtig in beeld gebracht. Je zou er bijna zelf sprookjesschrijver van worden. We weten ook dat het helemaal goed is gekomen met Hans. Zijn eerste boek werd al direct een succes. Het is moeilijk om bescheiden te blijven bij zoveel succes. Hij zei over zichzelf: ”Vele mensen zullen omwille van mij naar Odense komen, ik zal mijn geboortestad beroemd maken. Misschien komt er nog een tijd dat aardrijkskundeboeken zullen vermelden: Odense is de stad van de beroemde Deense schrijver Andersen.” Hij kreeg gelijk. In de week van ons vertrek las ik in de Volkskrant nog over zijn bezoek aan Nederland. Hij bezocht o.a. Den Haag en Leiden. Ik zie hier dat hij 29 grote internationale reizen maakte.

Odense is overigens veel meer dan alleen Andersen. Het is een prachtige stad waar we vandaag een fikse stadswandeling maakte langs allerlei bezienswaardigheden. We zagen het fraaie stadhuis, de Sankt-Knuds Kirke en nog veel meer waarmee ik jullie niet wil vermoeien.
We hebben een prachtig hotel in het centrum van de stad. Een slaapkamer met een zitkamer en suite. Heel erg luxe.

Geen opmerkingen: