vrijdag 23 december 2011

Patent snoepje

Londen –Stel je maakt een snoepje. Heel eenvoudig een pinda in melkchocolade met daaromheen een krokant gekleurd suikerlaagje. Zou je die straffeloos mogen verkopen zonder een of ander patent te schenden? Ik denk het wel. Het wordt pas tricky als je er met plantaardige eetbare inkt een ‘m’ op drukt. Dan is het geen gewoon snoepje meer. Dat is het een M&M. Iedereen kent ze. Niet alleen in ons land, maar over de hele wereld is het snoepje een begrip. Je hebt ze in rood, geel, blauw, bruin, oranje en groen, maar de rode en gele zijn het bekendst. Dat komt omdat de ‘red’ en de ‘yellow’ een rol spelen in menig reclamefilmpje. Het snoepje is nu zo populair dat het commercieel exploiteren van de populariteit – zoals dat bij voetballers en filmsterren gebeurd – veel geld in het laadje brengt. Merchandising heet dat in het jargon. Je verkoopt niet alleen het snoepje, maar afbeeldingen van de ‘red’ en de ‘yellow’ op snuisterijen, plaatjes, sleutelhangers, spelletjes, posters, afbeeldingen op kleding, handdoeken, T-shirts, truien, knuffels, bekers, etc. ect. Overal zie je de mascottes van M&M op verschijnen. Ook de mascottes zelf al dan niet gevuld met de snoepjes doen het erg goed.
Om de verkoop te stimuleren heb je niet alleen een vak in de supermarkt nodig. Je moet een eigen winkel hebben. Wel die zijn er ook. In New York, Orlando en Las Vegas zijn er de M&M’s World. Samen goed voor meer dan 10 miljoen bezoekers per jaar. Sinds een paar weken is er nu ook een in Europa en het is meteen de grootste. De vier verdiepingen tellende megastore vind je op Leicester Square in London, vlak bij Piccadilly Circus. Corien & ik bezochten de kleurrijke wereld van M&M natuurlijk ook. Het is niet alleen de grootste M&M winkel, met meer dan 10.000 vierkante meter vloeroppervlakte is het meteen ook de grootste snoepwinkel ter wereld. We zagen in de winkel een immens groot aantal keuze mogelijkheden aan chocolade en merchandise. Het is een nieuwe attractie voor de toeristen.
Wat mij nog het meeste opviel is de beleving, vooral de overweldigende geur van chocolade zodra je de winkel binnenkomt. Er zijn levensgrote mascottes waar mee je op de foto kan en je kunt een kijkje nemen in het M&M’s laboratorium waar nieuwe kleuren worden ontdekt. Er was een wand met 120 buizen, elk gevuld met een andere M&M soort in alle kleuren en maten. En dan te bedenken dat het ooit begon met twee heren – Forrest Mars en Bruce Murrie - die een pinda in melkchocolade met een gekleurd jasje maakte. Dat was een prima idee, maar het werd pas echt briljant toen ze besloten de eerste letters van hun achternaam er op te drukken.

Geen opmerkingen: