dinsdag 13 december 2011

Geen excuus

Robert Delaunay, La Tour Effel, 1926
Den Haag – Ik ben er niets te beroerd voor om voor een mooi schilderij naar Parijs te reizen. Het is tenslotte de stad van de moderne kunst en wil je een werk zien van bijvoorbeeld Pablo Picasso, Kees van Dongen, Karel Appel, Piet Mondriaan, Henri Matisse, Balthus, Marc Chagall of Joan Miró dan heb je daar de meeste kans. Sterker nog als je na aankomst meteen naar Musée national d’art moderne in het Centre Pompidou gaat zie je daar van al die schilders werk aan de muren. En nog veel meer. Mocht je van plan zijn dit excuus te gebruiken om een weekendje naar de Franse hoofdstad te gaan, wacht dan tot februari volgend jaar. Want tot eind januari 2012 zijn in het Gemeentemuseum Den Haag veertig beroemde meesterwerken uit dat museum te zien. Al de namen die ik hier boven vermeldde, zie je ook daar, maar ook werk van Kandinsky, Bonnard, Léger, Braque, Delaunay en Giacometti. Ik zal er nog wel een paar vergeten. Corien & ik waren er onlangs en keken onze ogen uit. [ Klik hier voor een filmpje ]Heel wat Nederlandse kunstenaars hebben in de eerste helft van de twintigste eeuw de beslissende stappen in hun carrière in Parijs gezet. Een heel sprekend voorbeeld daarvan is de schilder Piet Mondriaan. Nadat hij Parijs had bezocht gooide hij zowel in zijn professionele als persoonlijke leven het roer om. De aanwezigheid van Nederlandse kunstenaars in Parijs krijgt op de tentoonstelling dan ook speciale aandacht.
Balthus, La toilette de Cathy, 1933
Nooit eerder zag ik de relatie tussen Parijs en Nederlandse kunstenaars op zo’n treffende manier in beeld gebracht. Wandelend over de tentoonstelling en kijkend naar deze weldaad aan schilderijen wordt glashelder dat Parijs in de eerste helft van de twintigste eeuw het kloppend hart was van de moderne kunst uit de hele wereld. Elke kunstenaar woonde en werkte wel een bepaalde periode in deze bruisende stad. In het Gemeentemuseum drong het al snel tot me door dat er momenteel geen enkele reden is om naar Parijs te gaan. Ik moet wat anders bedenken.

Geen opmerkingen: