maandag 25 mei 2009

Proef het voorjaar


Delft – Met asperges zet je het voorjaar op tafel. Dat beweren damesbladen en aanverwante tijdschriften elk jaar in mei. Het klinkt ouderwets en oubollig. In de tijd van mijn moeder stond die kreet al in de bladen. Het geldt kennelijk nog steeds. Het enige dat verandert zijn de recepten waarmee de groente wordt bereidt. Het accent ligt nu vooral op de gezonde voordelen van de groente. Asperges zijn caloriearm. Ze bevatten slechts 16 kcal per ons. Ze zitten daarbij ook nog eens boordevol waardevolle vitamines (B, C en E) en mineralen zoals fosfor, ijzer en calcium. Het is een overtuigend handjevol argumenten om je onbekommerd over te geven aan het ‘witte goud’.

Benthe en Sietske helpen oma bij het schoonmaken van de asperges.

Even terug naar de recepten. Uit moeders tijd stamt natuurlijk het recept met botersaus, beenham en eiersnippers. Het is hier thuis nog steeds favoriet. Corien maakt overigens altijd twee recepten klaar. Het eerste met ham en de eierconfetti zoals ze het van haar moeder leerde en daarnaast speciaal voor mij de variant met gerookte wilde zalmsnippers. Voor het wijnadvies maakt het niet veel uit. In een restaurant adviseert men meestal een sauvignon blanc.

De huiswijn van Plus, Chileense chardonnay, central valley 2008 past uitstekend bij asperge en zalm.

Maar omdat Corien geen wijn drinkt en ik de zalmvariant eet, serveren wij altijd een chardonnay bij de maaltijd. Daarvoor koos ik dit weekend de huiswijn van Plus, Chileense chardonnay, central valley 2008. Een originele omfietswijn. Heel vol en rijp. Want behalve het voorjaar op mijn bord, wil ik ook de lente in mijn glas. Oubollige clichés werken ook voor wijn.

Geen opmerkingen: