woensdag 29 april 2009

Keeltjesstamppot

Delft – Het is raapsteeltjestijd. Zo noemden we thuis de tijd waarin deze frisse lentegroente ruimschoots voorradig is. Mijn moeder kende overheerlijke recepten met deze groente. Bij Corien thuis was de groente bekend als keeltjes. Het zijn in feite niets anders dan jonge blaadjes van meiknolletjes, Chinese kool of knolraap. Nu weer volop in de winkel te vinden. Het is nog lang geen vergeten groente, want hij ligt ook in de schappen van de supermarkt. Ik ben er dol op en heb ik de loop der jaren een heerlijk en tevens makkelijk recept ontwikkeld dat ik graag even met jullie deel. Ik ga er vanuit dat jullie allemaal weten hoe je een luchtige aardappelpuree moet maken. Daar zal ik dus niet over uitweiden. Wij gebruiken met z’n tweeën 300 gram raapsteeltjes. Verder een zakje parranokaas (of anders belegen kaas) en een zakje magere uitgebakken spekjes. Mijn supermarkt heeft dit allemaal kant en klaar in de schappen liggen
Keeltjes.

Snijd van de raapstelen de worteltjes met een stukje van de steeltjes af. Was ze royaal in koud water en laat ze heel goed uitlekken. Snijdt ze dan in kleine stukjes. Daarna goed droog maken, bijvoorbeeld in de slacentrifuge. Meng de raapsteeltjes met de kaasstukjes en de stukjes spek door de warme aardappelpuree. Je maakt het verder op smaak met nootmuskaat, zout en versgemalen peper. Simpel, maar erg lekker. Eet smakelijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Frans,

Ik kan het eten van raapsteeltjes alleen herinneren als de oranje,in reepjes gesneden knol. Met inderdaad een sausje met kaas en nootmuskaat met aardappelpuree. De groene blaadjes in het eten kan ik mij niet meer herinneren. Maar wel dat ik het een smakelijk maaltijd vond.

Groeten,
Martien