zaterdag 23 augustus 2008

Delft anno 1920

Delft – Na 1870 veranderde de economische situatie in Delft snel. De Prinsenstad lag gunstig tussen Rotterdam en Den Haag. Door de goede verbindingen over water, land en het spoor konden de nodige grondstoffen snel worden aangevoerd en in de stad afgezet. De oprichting van de Polytechnische School in 1863 zorgde er bovendien voor dat jonge ondernemers nergens zo'n goede technische opleiding konden krijgen dan in Delft. In 1869 had J.C. van Marken de Gistfabriek opgericht en 1885 volgende de Nederlandse Oliefabriek (vanaf 1898 Calvé-Delft) en de Lijm- en Gelatinefabriek. De industriële ontwikkeling kwam in de tweede helft van de negentiende eeuw in Delft goed op gang. Dat kwam ook omdat veel bedrijven stoom gingen toepassen voor hun energie. Het duurde nog tot in de jaren twintig van de vorige eeuw voordat de wegenstructuur moest worden aangepast. Pas in die jaren kwam het autoverkeer langzaam op gang. Het trapjesbruggetje over de Gasthuislaan was niet langer praktisch en werd vervangen voor een brug die ook door automobilisten kon worden benut.

 Brabantse Turfmarkt 1920.
Brabantse Turfmarkt 1920

 Brabantse Turfmarkt 2008.
Brabantse Turfmarkt 2008

Afgezien van de vervangen trapjesbrug ziet de Brabantse Turfmarkt er nog bijna net zo uit als op die zwart/wit foto uit de jaren twintig.

Geen opmerkingen: