zondag 6 maart 2005


Winter in Stiphout.


De containers zien er zo romantisch uit.Stiphout – Als je de media moet geloven ligt heel Nederland onder een dik pak sneeuw bedolven. Ik heb wel vaker het gevoel dat door de media met ‘heel Nederland’ bedoeld wordt; dat gedeelte wat we hier in het zuiden vroeger wel aanduidden met ‘ boven de rivieren.’ Laat ik het nog maar eens zeggen; ook Noord-Brabant en Limburg liggen in Nederland. Ja, er is wel sneeuw gevallen. Maar de sneeuw die op de straat lag was in de meeste gevallen dezelfde dag alweer verdwenen. Ik heb geen sleeënde kinderen gezien. Alleen de sneeuw die op het gras en op bomen en struiken viel bleef liggen. Maar niet, zoals b.v. bij Floris in Utrecht, zo erg dat je tot je enkels wegzakte. Hooguit tot aan je schoenzolen! En die vreselijke kou ( min 20° C ???) hebben wij gelukkig ook niet ervaren. Een paar graden onder nul, net genoeg om de sneeuw in het gras niet te laten smelten, meer niet. (Oei, volgens Pieter Jan heeft de thermometer in de tuin van de week op een ochtend min 9?C gestaan. Inderdaad dat is koud.) Het sneeuwde wel regelmatig, maar van die stofsneeuw, alsof er iemand een stofdoek uitschudde. Maar dat mag geen naam hebben, nadat je de beelden van het journaal gezien hebt. Gistermorgen lag er sneeuw op de containers die de buren in de voortuin gezet hebben in verband met hun verbouwing. Mijn buurvrouw was daar erg blij mee, want nu viel de rommel niet zo op en leek het zelfs wel een beetje romantisch. Helaas voor haar verdween het weer in de loop van de dag. Vandaag ligt er hier en daar alleen nog een restje dat ik gauw gefotografeerd heb voor het weer weg is. Het is inderdaad laat voor de tijd van het jaar, maar ik herinner me de dag dat Floris geboren werd op 13 maart 1979. Het was een extreem koude winter geweest. Alle dagen ijzige vrieskou, gladde straten, ook de stoepen spekglad. Kinderen die niet naar school konden vanwege de gladheid. We verlangden allemaal naar het voorjaar. Twee dagen na Floris z’n geboorte stuurde mijn vader een krantenfoto. De Witte Singel in Leiden, bedolven onder een dik pak sneeuw. “ Floris, in zo’n koud land woont opa nu!’, had hij er bij geschreven. Ik heb de foto nog ergens, maar kan hem momenteel niet vinden. Als ik hem vind, laat ik hem alsnog zien.
Een bijdrage van Nellie

Geen opmerkingen: