dinsdag 29 maart 2005


Gulliver’s Travels

Banbury – Een begraafplaats is nu niet direct het eerste waar je op een vakantie aandenkt. Toch had ik een reden om in Banbury de graven bij St Mary’s Church te bezoeken. Ik was namelijk benieuwd of er nog graven te vinden zouden zijn met de naam Gulliver. In het boek van Jonathan Swift Gulliver’s Travel staat immers voorin:
”Although Mr. Gulliver was born in Nottinghamshire, where his Father dwelt, yet I have heard him say his Family came from Oxfordshire; to confirm which, I have observed in the Church-Yard at Banbury, in that County, several Tombs and Monuments of the Gullivers.”
Deze steen trof ik aan op het kerkhof.

De Ierse schrijver en journalist Swift was deken van St. Patricks Cathedral in Dublin. Zijn satirische roman over de reizen van Gulliver verscheen in eerste instantie anoniem. De Engelse overheden vonden het een obsceen en schandelijk boek en probeerden de schrijver te vervolgen. Na wat aanpassingen verscheen het boek later onder zijn naam toch als kinderboek. Maar dat was het niet. Het was een aanklacht en genadeloze satire op de hypocrisie in de kerk. Ik vond geen grafstenen met de naam Gulliver. Wel vond ik deze steen.

Geen opmerkingen: