Design-classic naar erfgoedrouteDe Routemaster maakt na vijftig jaar plaats voor grotere, gesloten dubbeldekkers. Daarmee verdwijnen ook de krappe bankjes en het langs het plafond gespannen touwtje waar je aan moest trekken voor de stop-bel. In plaats daarvan komt er nu luchtvering en veel meer en toch geruisloze pk's. Ook de conducteur is verdwenen. Op de nieuwe bussen controleert de chauffeur ook de kaartjes. Met de laatste 300 Routemasters (van de 7.000 stadsbussen) verdwijnt een design-classic uit het stadsbeeld. De Routemaster verscheen voor het eerst in 1954 op straat. Het ooit grensverleggende ontwerp van aluminium is nu verouderd. Ze zijn te klein. Het open achterbalkon is een van de belangrijkste redenen dat de Routemasters worden afgevoerd. Want na een misstap verongelukken jaarlijks drie mensen. Bovendien zijn de bussen nauwelijks te gebruiken door gehandicapten en Europese regels dwingen het openbaar vervoer per 2006 volledig geschikt te zijn voor rolstoelgebruikers. Toch is een ritje in de klassiek bus wellicht toch nog mogelijk. Londen’s burgemeester Ken Livingstone beloofde dat er een 'erfgoedroute' in het centrum komt, waar een stuk of tien Routemasters blijven rijden. Dat wordt eerder een toeristische attractie dan een echte buslijn. De honderden afgeschreven bussen zijn te koop: vanaf 2.000 pond heb je er al een. |
New York View from Summit One Vanderbilt
4 weken geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten