zondag 26 oktober 2003


Typisch Hollands ontbijt


Saskia, Benthe en Anne-Sofie aan de Delftse ontbijttafel.Delft – Een van de attracties van een bezoekje aan Groot-Brittannië is het ‘full English breakfast’. Ik heb me wel eens afgevraagd hoe een ’compleet Nederlands ontbijt’ er uitziet. Dit weekend had ik de gelegenheid om wat veldonderzoek te doen. Aan de ontbijttafel zag ik dat Benthe een boterhammetje at. Haar favoriete beleg is waarschijnlijk pindakaas. Dat wilde ze erg graag op hebben. Haar zusje Sietske drinkt melk. Dat doet ze niet alleen bij het ontbijt. Elke maaltijd bestaat voorlopig uit melk. Ook Anne-Sofie eet graag brood aan het begin van de dag. Dat geldt niet voor Nellie. Zij nuttigt een zelf klaargemaakt melkgerecht. Het bestaat uit een paar lepels wit poeder opgelost in melk of karnemelk. Vervolgens met de blender opgeklopt tot een schuimige moes. Corien eet elke ochtend een kom met muesli. Bob & Saskia genieten van brood met kaas en ik eet twee geroosterde boterhammetjes met een schrapje I can’t believe it’s not butter. Ik weet dat het favoriete ontbijt bij Sander & Saskia bestaat uit croissantjes met boter en jam. Onze buitenlandse vrienden leven in de stellige overtuiging dat beschuit en ontbijtkoek een vast onderdeel vormen van het Nederlandse ontbijt. Na dit weekend kom ik tot de conclusie dat er geen typisch Nederlands ontbijt bestaat. Wij eten van alles en nog wat. Als het maar lekker is.




Geen opmerkingen: