zondag 13 maart 2011

Topeng soldaat

Delft – In Indonesië zijn maskers een belangrijk onderdeel van tradities in theater en dans. Ze worden gebruikt in dansen die zijn gebaseerd op rituelen om demonen of ziektes uit te drijven. De mensen dragen de maskers ook om door de geest van het masker bezeten te raken. De acteurs en dansers bij het topengtheater dragen allemaal de topeng. Topeng is het Indonesische woord voor masker. Het betekent letterlijk vertaald ‘tegen het gezicht gedrukt masker’. Aan het eind van het spel overwinnen altijd ‘the good guys’ en verliezen ‘the bad guys’. In Museum Nusantara zag ik in een vitrine een topeng soldaat. Het is een vrolijk masker van een soldaat met een grote snor. Hoewel ik niets heb met exorcisme of rituele Indonesische maskers vond ik dit wel een vrolijk exemplaar om thuis aan de muur te hangen. Nu ken ik iemand bij de Delftse musea die in het bezit is van de sleuteltjes van de vitrines. Ze wilde het masker wel even voor mij pakken. Omdat ook de kleinkinderen het wel een vrolijk masker vonden, namen we de topeng mee naar huis. Het masker van de soldaat hangt het nu thuis aan de muur. O ja, als je in de veronderstelling bent dat ik een voorwerp uit de collectie van het museum heb gepikt, kan ik je geruststellen. Ik heb netjes afgerekend.
 

Geen opmerkingen: