vrijdag 11 maart 2011

Niets blijft onopgemerkt

Delft – Foto’s op Flickr en ODD mogen niet zo maar gebruikt worden. Daar rust copyright op. Toch zijn er al heel wat van mijn foto’s in de loop van de tijd gebruikt. Ze staan in boeken, tijdschriften, kalenders, reis- en vakantiegidsen en hangen op tentoonstellingen en jaarbeurzen. Meestal wordt er netjes aan mij gevraagd of een foto gebruikt mag worden. Als dat voor fatsoenlijke niet commerciële doeleinden is, geef ik altijd toestemming. Voor commercieel gebruik van mijn foto’s wordt altijd netjes betaald.
Tot nu toe heeft er nog nooit iemand een foto mij ongevraagd gebruikt. Tenminste voor zover ik daar zelf zicht op heb. De eerste die een foto van mij ongevraagd heeft gebruikt is de Gemeente Delft. De foto van mijn kleinkinderen bij dit stukje werd door een lezer van ODD gevonden en naar mij gemaild. Tja, mensen van de gemeente, niets blijft onopgemerkt.

 

Geen opmerkingen: