donderdag 31 maart 2011

Op de foto met monnik

Delft – In het algemeen wordt er van uitgegaan dat het toeristenseizoen begint met Pasen. De voorbereiding daarvoor zijn al in volle gang. Strandpaviljoenhouders in Scheveningen hebben hun onderkomens al weer opgebouwd of zijn daar druk mee bezig. Steden zoals Amsterdam, Gouda en Delft merken natuurlijk ook wel dat het aantal toeristen stijgt naar mate Pasen nadert, maar in die steden komen de toeristen eigenlijk het hele jaar door. Vooral de dagjesmensen blijven komen. Ook in de winterperiode zie ik de bussen van Omroep Max hun mensen afleveren bij het Prinsenhof. Het is een favoriet dagje uit voor de mensen van Max. Ik verwacht dat de recente aardbeving en tsunami in Japan met de daaruit voortvloeiende problemen met de kernreactoren voor een stagnatie van het aantal bezoekers uit dat land zullen gaan zorgen. In Japan zelf zeggen buitenlandse bezoekers namelijk in grote aantallen hun geplande reis af. Vooral reizigers uit het dichtbij gelegen China zien van een bezoek aan Japan af. En ik kan me zo voorstellen dat de Japanners wel wat anders aan hun hoofd hebben dan een bezoek aan de Hollandse tulpenvelden en de Delft Blue Factory. Maar misschien heb ik het mis en ben ik te pessimistisch. Ik zie in deze dagen voor Pasen toch nog steeds Japanners op de gebruikelijke plaatsen hun foto’s maken in Delft. Ik zag dat Japanse bezoekers van de Prinsenstad graag op de foto wilden met deze meneer uit het land van de rijzende zon. Ik denk dat het een monnik is uit hun thuisland.

Geen opmerkingen: