zaterdag 20 maart 2010

Goed gedaan Gerda

Gerda is een tijdschrift van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.Delft – Gewoonlijk lees ik de bladen waar Corien op geabonneerd is niet. Ik heb een uitzondering gemaakt voor de glossy Gerda. Het tumult in de Tweede Kamer over het tijdschrift van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit maakte mij nieuwsgierig. Ik verwachtte schandelijke foto’s van onze minister met door Q-koorts besmette geiten. Leeghoofdige artikelen over de laatste mode in rubber laarzen en veel persoonsverheerlijking van de geplaagde minister. Allemaal weggegooid belastinggeld. Na lezing kon ik mij de boosheid van onze volksvertegenwoordigers wel voorstellen. Minister Gerda Verburg doet namelijk een poging om daadwerkelijk te communiceren met gewone burgers. En dat is natuurlijk helemaal fout. Een minister behoort een grappig bedoeld postbus 51 Tv-spotje te laten maken dat iedereen meteen weg kan zappen. Of nog beter: door het ministerie bedachte gortdroge krantenadvertenties. En als dat allemaal niet werkt (en dat doet het) kan de minister altijd nog een folder laten drukken. Zo hoort dat in Den Haag. Het mag ook wat kosten want de overheid geeft miljoenen euro’s uit aan communicatie. Maar plotseling is er een rimpeling in de hofvijver. Plots geeft een minister een leuk glossy blad uit met lekkere leesbare verhalen. Verhalen van en door echte mensen. Maar helaas een glossy Linda-format is te leuk, vindt men in Den Haag. En dat voor een vriendenprijs van 0,50 euro per blad. Echt contact maken met burgers voor wie je het allemaal doet, leidt in verkiezingstijd tot ongezouten kritiek van de dames en heren uit de Tweede Kamer. Kinnesinne is het, maar ik zeg: “Goed gedaan Gerda”.

Geen opmerkingen: