dinsdag 9 september 2008

Groepsfoto

Delft – Mensen die mij kennen, weten dat ik graag een groepsfoto maak. De jaarlijkse kerstkaart is daarvan het beste bewijs. Nergens zie je zo goed hoe de tijd toeslaat. De mensen in het groepje worden ouder, groeien, krijgen partners e.d. Kortom een groep leeft. Hij groeit of krimpt. Zodra ik een clubje bij elkaar heb, komt de gedachte aan een groepsfoto bij me op.

Nienke, Dieuwertje, Emma en Abel in de klomp op de Markt in Delft. Veel toeristen maken hier een plaatje. Emma heeft nog wat mini-tomaatjes van de streekmarkt bij zich.

De groepsfoto heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt. De groepsfoto’s uit mijn kindertijd zagen er heel serieus uit. Netjes naast elkaar. Op de klassenfoto moesten zelfs de handen over elkaar. Geen lach te bekennen. Een groepsfoto was een serieuze zaak. Gelukkig heeft ook hier de tijd zijn werk gedaan. Groepsfoto’s zijn een stuk losser. Er zit veel meer dynamiek in de foto. In het digitale tijdperk is het ook stukken makkelijker om een goede foto te maken. Ik knip altijd een hele reeks foto’s. Het komt nogal eens voor dat iemand met de ogen dicht op de plaat verschijnt. Als je wat meer foto's maakt, vergroot je de kans dat iedereen er leuk op staat.

Nienke, Emma en Dieuwertje op de Markt in Delft.

Afgelopen weekend was het gezin van Sander & Saskia bij ons op bezoek. Je zag gisteren al op ODD dat we met z’n allen ook even een bezoekje hebben gebracht aan de Delftse binnenstad. Daar doen zich steeds nieuwe mogelijkheden voor om groepsfoto’s te maken. Ik kon het dan ook niet laten om mijn kleinkinderen uit Veldhoven te groeperen. Deze twee platen zijn het resultaat.

Geen opmerkingen: