donderdag 25 september 2008

Echo van het verleden

Porto – Over het Parça da Batalha, het plein voor ons hotel, komt een paar keer per uur een trammetje voorbij. Het is een tram die je eigenlijk verwacht in een museum en niet meer op de openbare weg. Het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan. Hoewel? Sinds 2002 beschikt de stad ook over de ‘Metro do Porto’ een sneltramnetwerk dat gedeeltelijk ondergronds is.

Over het Parça da Batalha rijdt een oud trammetje.

Porto was ooit de eerste stad op het Iberische schiereiland dat beschikte over een tramnetwerk. Als een echo van dat verleden rijdt het oude trammetje nog steeds een route door de stad. Je kunt met het kaartje van de moderne metro ook reizen met dit antieke transportmiddel. Porto is een paradijs voor tramliefhebbers. Behalve het oude trammetje dat piepend de heuvels van de stad opklimt, zijn nog veel meer van deze exemplaren te bewonderen in het museum dat geheel aan deze voertuigen is gewijd. De eerste tram, leer ik daar, reed al in 1872 door de straten van de stad. Hij werd getrokken door twee muilezels. Later kwam daar de stoomtram en weer later de elektrische tram voor in de plaats. Het oude trammetje dat nu nog door het centrum van de stad rijdt, is zeker niet alleen bestemd voor de toeristen. De inwoners van Porto maken nog graag gebruik van het oude trammetje. Je kunt de ramen ervan helemaal openschuiven en in het tempo van de vorige eeuw de oude stad aan je voorbij laten glijden terwijl een zacht windje de passagiers in de tram op natuurlijke wijze verkoeling biedt.

De trambestuurder gaat met Corien op de foto.

Als ik bij het trammuseum een foto van Corien wil nemen, gaat de trambestuurder spontaan naast haar staan. De man is trotst op zijn tram en lacht vriendelijk in de richting van de camera. De liefhebbers van de trams kunnen hun hart aan nog een attractie ophalen. Dat is de Funicular dos Guindais, een soort lift in de vorm van een tram die bij de Ponte Dom Luiz I aan stalen kabels tegen de steile rots omhoog wordt getrokken. De funicular overbrugt slechts een afstand van 281 meter, maar doet dat wel met een gemiddeld stijgingspercentage van 20 procent. Daarmee heeft de kabeltram het hoogste stijgingspercentage ter wereld. Dat levert bovendien een fantastisch uitzicht op de Douro en de beroemde Ponte Dom Luiz I op.
Klik voor een filmpje hier.

Geen opmerkingen: