woensdag 1 februari 2012

De waarde van woorden

Delft – Wat Twitter is weten we allemaal, maar voor de enkeling die nu met opgetrokken wenkbrauwen naar het scherm tuurt, vat ik het toch even samen. Twitter is een zogenaamde microblogdienst waarop je onder eigen naam of pseudoniem een berichtje kunt plaatsen van maximaal 140 lettertekens. Sinds kort hebben taalwetenschappers het ontdekt als een nieuw gereedschap om de betekenis van allerlei woorden vast te stellen. Op Twitter beschrijven immers honderdduizenden mensen wat hen zoals bezig houdt. Ze doen dat bovendien op het moment dat ze het doen. Iemand die de tweet `Haal nu Chinees´ maakt, doet dat terwijl hij bij de afhaalchinees staat te wachten op zijn maaltijd. Prof.dr. M. (Marc) van Oostendorp van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de universiteit van Leiden schreef een artikel over wanneer woorden op Twitter verschenen. En wat blijkt ´Chinees´ piekt op zondagavond om 18:00 uur. Net op tijd om met het bord opschoot naar Studio Sport te kunnen kijken. Je kunt zelf ook een dergelijk onderzoek doen op de website Timeu.se. Als je daar bijvoorbeeld koffie intikt, zie je dat we in Nederland bij voorkeur tussen acht en negen aan de koffie zitten. Borrelen doen we volgens de site vooral op vrijdagmiddag om 16:00 uur. De tsunami aan berichten die via Twitter over de gebruikers heen rolt, lijkt niet alleen voor wetenschappers van belang. Ook marketeers kunnen zo via Twitter bijhouden wat het effect van tv-reclame is